top of page

Deel 1: De nieuwe service bus, een interview met Lars Prantl, Chef-werkplaats bij WN Dijkshoorn BV

Na twintig jaar gebruik te hebben gemaakt van een en dezelfde service bus werd het hoog tijd voor een nieuwe. In oktober dit jaar was het dan eindelijk zo ver, onze monteurs, Lars en Sander, konden hun nieuwe paradepaardje ophalen bij de Mercedes-Benz dealer. De nieuwe bus is ruimer, moderner en zuiniger. Om meer te weten te komen over de mogelijkheden van de nieuwe service bus ben ik, Thymen Dijkshoorn, afgelopen week bij Lars Prantl langsgegaan om eens wat vragen te stellen.




Donderdag 5 november 2020,

Het is donderdagmiddag half 5, ik ben net klaar met mijn werkzaamheden. Ik vertrek snel richting Zevenhuizen om langs te gaan bij de werkplaats waar Lars en Sander nog hard aan het werk zijn. Zij waren op dat moment nog druk bezig met het plaatsen en controleren van de strooimachines op de busjes van het bedrijf. Ik vraag aan Lars of hij even tijd heeft voor een aantal vragen. "Ja, thymen wacht is, druk is op die groene knop" hij roept "Begint er nu een lampje te branden in het dashboard of niet?!" en inderdaad begon er een lampje te branden in het dashboard. Nadat Lars klaar was met het controleren van de strooimachine liepen we samen naar zijn kantoor. “Nou Lars, tijd voor een paar vragen haha” Lars reageert enthousiast “Dat is toch leuk!”. Onder het genot van een bakje koffie begonnen we met het interview.

“Sinds wanneer ben je werkzaam bij Loonbedrijf WN Dijkshoorn bv?”

Ja, dat is een goede vraag. Volgens mij ben ik nu iets meer dan vijf jaar werkzaam bij dit bedrijf dus dat zal ergens in 2015 zijn geweest.


De nieuwe service bus

“Hoe ben je hier begonnen en welke functie heb je nu?”

Toen ik veertien jaar oud was ben ik bij Dijkshoorn gaan werken om mijn vakantie door te komen, als vakantiebaantje. Ik werkte samen met Jaco en Michel. In 2015 ben ik teruggekomen en begonnen als monteur. Nu ben ik ruim 2,5 jaar chef-werkplaats.

“Wat maakt de functie van Chef-werkplaats zo bijzonder?”

Wat ik zo ontzettend leuk vind aan deze functie is de variatie. Ik heb in de afgelopen vijf jaar nog geen één dag hetzelfde gedaan, elke dag is anders. Als Chef-werkplaats bij WN Dijkshoorn BV ben ik verantwoordelijk voor het gehele wagenpark, inclusief al het gereedschap. Ik ben voor het personeel het aanspreekpunt bij defecte machines, ik ben de persoon die ervoor moet zorgen dat mijn collega’s veilig te werk kunnen gaan, dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Als Chef-werkplaats ben ik vrij om mijn eigen planning te maken, deze vrijheid vind ik erg prettig en dat maakt wat mij betreft deze functie erg bijzonder.

“Om mensen een beeld te geven van je dag, kan je vertellen hoe een gemiddelde dag er uit ziet?

Haha, nou zoals ik net al vertelde is niet één dag hetzelfde. Maar ik zal mijn best doen om een gemiddelde dag in grote lijnen te schetsen. Mijn dag begint vrij vroeg, de wekker gaat meestal om vijf uur, niet veel later vertrek ik vanuit Fijnaart richting Zevenhuizen, een autorit van ruim veertig minuten. Zodra ik om half zeven aankom op mijn werk loop ik eerst naar de werkplaats. Ik zet de verwarming, de verlichting en de radio aan, vervolgens loop ik richting de kantine om daar samen met mijn collega’s een bakje koffie te drinken. Meestal begint dan gelijk mijn werkdag, want collega’s stellen mij vragen over defecte machines of geven aan dat zij nieuwe PBM’s (Persoonlijke Beschermings Middelen) nodig hebben. Als chef-werkplaats ben ik ook verantwoordelijk voor de inkoop en verdeling van PBM’s. Om zeven uur loop ik samen met Sander richting de werkplaats. We beginnen dan meestal met het uitvoeren van regulier onderhoud en andere algemene taken die wij als monteurs uitvoeren. Vanaf zeven uur moet ik ook mijn telefoon gaan bewaken, de vragen van collega’s, leveranciers en klanten stromen dan binnen. Als Chef-werkplaats ben ik ook verantwoordelijk voor de inkoop/verkoop van onderdelen, hier komt een hele berg administratief werk bij kijken en dat zorgt dan weer voor veel telefoontjes. Meerdere malen per dag word ik gebeld door een collega die door problemen met de machine niet meer verder kan met zijn werkzaamheden, Sander en ik stappen dan snel in de service bus en gaan met spoed richting onze collega. Een stilstaande machine en collega kost het bedrijf veel geld, het is daarom belangrijk dat wij in de werkplaats snel schakelen en snel vertrekken richting onze collega. Rond 16:00 komen alle collega’s weer terug naar Zevenhuizen of Bergschenhoek, vaak lopen zij dan langs de werkplaats om mij en Sander vragen te stellen over de machines. Nadat iedereen is geholpen zet ik de verwarming, de verlichting en de radio weer uit en ga ik richting Fijnaart.


Lars controleerd de nieuwe shovel op gebreken. Het is zijn verantwoordelijkheid dat nieuwe machines in goede staat worden ontvangen.

“Wat maakt WN Dijkshoorn BV volgens jou anders dan andere bedrijven?”

Ik denk dat dat de mentaliteit is. Bij veel bedrijven heerst zo’n mentaliteit van “Dat zijn onze werkzaamheden niet, dus dat gaan wij niet doen” Bij Dijkshoorn hebben wij nog nooit een opdracht afgewezen omdat wij deze werkzaamheden zogenaamd niet zouden kunnen uitvoeren. Samen met mijn collega’s vinden wij altijd wel een manier waardoor we net wat meer kunnen doen dan andere bedrijven. Soms moeten Sander en ik de machines of het gereedschap aanpassen waardoor de werkzaamheden wel mogelijk zijn, als je dan ziet dat jouw werk ervoor zorgt dat iets wel is gelukt dan geeft dat veel voldoening.



Een creatieve oplossing om Gerbera United BV uit de brand te helpen. Deze constructie is in de werkplaats bedacht en gemaakt.

“Welke werkzaamheden vind je het leukst om uit te voeren?”

De leukste werkzaamheden vind ik toch echt de storingswerkzaamheden. Collega’s bellen vaak in de grootste paniek of zijn erg gefrustreerd als hun machine niet wil meewerken. Als je dan de opluchting ziet bij collega’s als wij komen aanrijden met de service bus geeft dat veel voldoening. De storingswerkzaamheden zijn ook altijd anders waardoor je van tevoren nooit weet wat je tegen gaat komen.

“Voeren jullie ook werkzaamheden uit voor andere bedrijven?”

Jazeker, eigenlijk voeren wij werkzaamheden uit voor bedrijven in alle sectoren. Doordat wij als werkplaats snel kunnen schakelen en erg flexibel zijn verkiezen veel bedrijven onze werkplaats boven die van andere bedrijven. Bedrijven weten bij WN Dijkshoorn BV waar ze mee te maken hebben en kiezen daarom ook vaak voor onze werkplaats, je merkt gewoon dat er een sterke vertrouwensband is tussen de klant en het bedrijf.

“Sinds kort hebben jullie een nieuwe service bus, kun je me daar wat meer over vertellen?”

Ja, hij is mooi hé? Als chef-werkplaats is het toch wel een hele eer als je zo’n nieuwe bus in ontvangst mag nemen en gedeeltelijk zelf mag samenstellen. Deze nieuwe bus is allereerst een stuk stiller en zuiniger dan de vorige service bus. Ten tweede is deze bus in tegenstelling tot de oude bus automaat. Wat verder opvalt is dat deze bus erg hoog is, nu wordt het een stuk comfortabeler om voor langere tijd te werken in de bus. De nieuwe bus beschikt ook over de nieuwste ledverlichting, we hebben nu grote gevarenlichten op de bus, ook in de bus zelf is nu alles goed verlicht. Maar de grootste verandering is toch echt de omvormer in plaats van het aggregaat. Hierdoor verbruiken wij geen benzine meer en kunnen wij onderweg lassen.

Wat voor soort werkzaamheden kan je uitvoeren met deze service bus?

Als we onze aanhanger “mobiele hydrauliek service” aansluiten op de nieuwe service bus kunnen we eigenlijk alle werkzaamheden uitvoeren die wij ook kunnen uitvoeren in de werkplaats. Natuurlijk gaat onze voorkeur uit naar de werkplaats, maar in noodgevallen is het erg prettig dat je alles bij je hebt.

“Wat is je mooiste herinnering tot nu toe bij Dijkshoorn?”

Nou, dat is zeker wel het ontvangen en samenstellen van de nieuwe service bus. Als we bij spoedgevallen aan komen rijden is de service bus wel het gezicht van het bedrijf en van onze werkplaats. Sinds oktober is dat gezicht net was professioneler en moderner geworden.

“Wat is je slechtste herinnering tot nu toe bij Dijkshoorn?”

Hahaha, dat was toen mijn mais kar omviel. Dat was erg gênant, vooral omdat ik als chef-werkplaats mijn collega’s vaak waarschuw voor dit soort dingen, als het dan bij jezelf gebeurt voel je je wel erg lullig.

“Lars ik vind dit interview erg leuk. Om dit interview af te sluiten, wil je nog iets zeggen tegen je collega’s?”

Nou, niet echt eigenlijk haha. Maar ik wil ze wel meegeven dat ze mij altijd kunnen bellen als zich problemen voordoen en verder wil ik zeggen “wees zuinig op je spullen”.

Lars bedankt voor dit gesprek!

Jij bedankt!

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page