Zoeken

Deel 2. VSVK en een interview met uitvoerder Marco Zwaanswijk

Bijgewerkt: jan 31

In deel twee van “Het verhaal achter WN Dijkshoorn BV” zult u meer te weten komen over de werkzaamheden die WN Dijkshoorn BV bij de bouw van de nieuwe huisvesting van VSVK heeft uitgevoerd en blikken we samen met Marco Zwaanswijk, uitvoerder bij Heembouw, terug op het afgelopen jaar.


Sinds mei 2020 is Loonbedrijf WN Dijkshoorn nauw betrokken bij de bouw van een nieuwe huisvesting voor VSVK in Pijnacker-Nootdorp. VSVK Infra Techniek is leverancier op de inframarkt van zowel personeel als materieel. De nieuwe huisvesting bestaat uit twee gebouwen met een kantoor van 1000m2 en 9.500m2 aan bedrijfsruimte met een werkplaats en een stalling. Nu de oplevering nadert is het hoog tijd om polshoogte te nemen.



Mei 2020 Grondwerkers arriveren doorgaans als een van de eerste bij een bouwproject. In mei dit jaar begon WN Dijkshoorn met het uitfrezen van de kavel en het ontgraven van de funderingsbalken. Tegen het einde van de maand werd het tijd om mantelbuizen en Pvc-buizen in de grond aan te brengen.





Juni 2020

In juni is WN Dijkshoorn BV begonnen met het leveren en aanbrengen van repak voor het hoofdgebouw. En op 3 juni werd de eerste paal feestelijk en op gepaste afstand geslagen voor de nieuwbouw van VSVK Infra Techniek in Pijnacker-Nootdorp. Eind juni is Dijkshoorn begonnen met het profileren van de rijbaan, inritten en de parkeerplaats. Tegelijkertijd zijn ze begonnen met het leveren en aanbrengen van repak voor de rijbaan, de inritten en de parkeerplaats. Vervolgens zijn ze aan de slag gegaan met het straatwerk van de parkeerplaats.




Juli/Augustus 2020

In juli werden de contouren van de twee gebouwen al goed zichtbaar. Het stalen frame is opgebouwd. Dijkshoorn heeft de fundering van het kantoorgebouw verder aangevuld en stootplaten geplaatst. Niet veel later hebben ze zand aangebracht en geprofileerd voor de betonvloer van het bedrijfsgebouw.




September 2020

In september is loonbedrijf WN Dijkshoorn BV begonnen met het profileren van de onderbaan van de stallingsruimte. Niet veel later zijn ze begonnen met het aanbrengen van de straatlaag bestaande uit H-klinkers. In samenwerking met Van der Fels bestratingen is het ons gelukt deze loods binnen dertig dagen volledig af te werken.




Oktober 2020

In oktober is loonbedrijf WN Dijkshoorn begonnen met profileren van de onderbaan en het plaatsen van kolken en banden tussen de twee gebouwen in. Halverwege oktober zijn ze begonnen met het plaatsen van ruim 430.000 h-klinkers, ofwel 12.400m2 straatwerk.





November 2020

Het kantoor van VSVK wordt volgende week opgeleverd. De voor-oplevering van de stalling vond in november al plaats, zodat deze al in gebruik genomen kon worden. In november heeft WN Dijkshoorn BV het brekerszand uit de stallingsruimte verwijderd zodat deze schoon opgeleverd kon worden. Het straatwerk tussen de gebouwen in was inmiddels gereed en afgewerkt, waardoor de stallingsruimte nu goed bereikbaar was geworden en zonder problemen in gebruik kon worden genomen. Eind november zijn ze begonnen met het profileren van de grote parkeerplaats aan de kant van de bedrijfskantine en het kantoor.





December 2020

Afgelopen week heeft WN DijkshoornBV het laatste stuk straatwerk aangebracht en de in- en uitritten verder afgewerkt. Aankomende week zal WN Dijkshoorn BV de laatste puntjes op de i zetten en al het straat- en grondwerk zorgvuldig nalopen zodat zij zeker weten dat ze dan een mooie dienst bewezen hebben.





Een interview met Marco Zwaanswijk, uitvoerder bij Heembouw


Bij loonbedrijf WN Dijkshoorn BV beseffen we maar al te goed dat een bouwproject zoals dat van VSVK nooit in je eentje gerealiseerd kan worden. Bij Dijkshoorn zoeken we daarom verbinding: met onze collega's, leveranciers. onze omgeving en klanten. Zodat we samen komen tot de beste aanpak en de beste oplossing voor de klantvraag. Samenwerken en elkaar de ruimte geven om optimaal te presteren. Dat is wat de werkwijze van Dijkshoorn kenmerkt. En daarbij zijn we heel concreet. Bij Dijkshoorn houden we niet van zweverige verhalen en vage toezeggingen. Wij maken concreet wat een klant of partner van ons kan verwachten: we benoemen het vraagstuk, vertellen duidelijk hoe we daarmee aan de slag gaan en wat de andere partij van ons als eindresultaat krijgt. Loonbedrijf WN Dijkshoorn BV is al jaren een trouwe partner van Heembouw en om die sterke band te behouden is de juiste feedback ontzettend waardevol. Afgelopen week heeft Thymen Dijkshoorn een interview gehouden met Marco Zwaanswijk, uitvoerder bij Heembouw, om hem te vragen naar zijn werkzaamheden en natuurlijk om te praten over de werkzaamheden van Dijkshoorn bij VSVK.

Naam: Marco Zwaanswijk

Werkzaam bij: Heembouw Huidige Functie: Uitvoerder

Werkzaam sinds: 2004

Huidige project: VSVK Infra Techniek











Vrijdag 4 december 2020, 14:00

Thymen: Hoi Marco, wat ontzettend leuk dat je even de tijd voor mij neemt om dit interview af te nemen. Dat waardeer ik zeer. Laten we snel beginnen.


Marco: Hai Thymen, dat is helemaal geen probleem. Ik heb er zin in. Laten we inderdaad snel beginnen.


Thymen: Sinds wanneer ben je werkzaam bij Heembouw?


Marco: Sinds 2004. Nu dus al zestien jaar.

Thymen: Hoe ben je precies bij Heembouw terecht gekomen?

Marco: Een oud-collega van mij zat al eerder bij Heembouw. Die belde mij plotseling op dat Heembouw hard op zoek was naar mensen. Ik had toen net mijn uitvoerderspapieren gehaald, dus dat was een kans die ik niet kon laten gaan.

Thymen: Oh wat grappig! Waar werkte je hiervoor dan?

Marco: Bij een klein bouwbedrijf, gespecialiseerd in het bouwen van villa's.

Thymen: Welke functie had je daar?


Marco: Daar was ik meewerkend uitvoerder, daar deed ik eigenlijk alles wat met de bouw van een villa te maken had. Van A tot Z Die ervaringen zijn vandaag de dag nog steeds erg waardevol.


Thymen: Ben je, toen je bij Heembouw kwam gelijk begonnen als uitvoerder of zijn daar nog andere functies aan vooraf gegaan?


Marco: Ik ben begonnen als assistent uitvoerder. Want de titel uitvoerder, die geeft een bedrijf je. Je kan niet net als vele andere beroepen zeggen: "ik heb mijn papieren dus ik heb deze functie". Je leert als uitvoerder, maar een bedrijf die maakt je tot uitvoerder, zodat je eerst kan aantonen dat je daadwerkelijk uitvoerder waardig bent.

Thymen: Nu je dat zo zegt, klinkt dat inderdaad best logisch. Hoelang heeft het dan precies geduurd voordat je echt de titel uitvoerder kreeg?

Marco: Een jaartje of anderhalf.


Thymen: Wat moet je precies voor opleiding hebben om uitvoerder te worden? Wat moet je weten?


Marco: Persoonlijk vind ik het gewoon echt heel erg belangrijk dat je van alle facetten van de bouw iets afweet. Eigenlijk alles. Zodat je alles en iedereen in de gaten kan houden en dat je weet wat er speelt. Zo weet je wat er gaat komen of wat je kan voorkomen. Dat laatste is echt belangrijk. Als uitvoerder moet je iedereen drie stappen voor zijn. Ik zeg altijd: "Vooruitzien is regeren"

Thymen: Heb je toevallig een voorbeeld?

Marco: Jazeker, bijvoorbeeld bij grondwerk. Als Dijkshoorn gaat beginnen, moet je al voorbereid zijn. Bijvoorbeeld de kavelgrens moet bekend zijn, waar komt het pand te staan, de maatvoering van het pand, de infra voor tijdelijk en definitief en nog veel meer. Dan moet je daarna weer vooruitdenken, want een week later b.v. gaan we alweer heien enz. enz.. De bouw lijkt vaak een standaardproces, maar dat is het niet altijd.


Thymen: Is dat ook hetgeen wat jouw baan zo leuk maakt? Geen dag is hetzelfde lijkt mij.

Marco: Ja precies! De uitdaging zit hem er in dat je probeert dat de hele bouw vlekkeloos verloopt. En dat je alle factoren die invloed kunnen hebben op dat proces probeert te beperken tot een minimum. Je moet ervoor zorgen dat een partij nooit op de andere hoeft te wachten, of dat ze goed samenwerken.

Thymen: Ik snap het. Jij zorgt er dus eigenlijk voor dat wij als onderaannemer hier probleemloos ons gang kunnen gaan.


Marco: Ja dat klopt! Maar..... als uitvoerder doe je het nooit alleen! Ik vind het belangrijk om onderaannemers nauw te betrekken bij het hele proces. Bouwen doen we samen. En het geeft een kick als je ziet dat we met elkaar iets moois neerzetten in een afgestemde planning.

Thymen: Heb jij als uitvoerder dan alleen contact met de onderaannemers of zijn er nog andere partijen? Bijvoorbeeld de klant.

Marco: In principe heb ik ook veel contact met de klant en met mijn collega's van Heembouw. Maar dat verschilt per project, bij sommige projecten zijn klanten helemaal niet zo betrokken. Bij VSVK is dat wel het geval. Je ziet dan dat je echt aan de droom van de klant een bijdrage levert.


Thymen: Om mensen een beeld te geven van je dag, kun je vertellen hoe een gemiddelde dag er uit ziet?


Marco: Iedere dag is natuurlijk anders, maar er zit wel een bepaalde structuur in. 's ochtends vroeg open ik de bouwplaats en loop ik een ronde over de bouw. Ook verwacht ik in de ochtend de meeste vragen van onderaannemers die, of starten op het project of die vragen hebben over het werk.

Daarom zorg ik altijd dat ik mijn eigen werk in de middag plan. Ook hier heb je weer te maken met het "vooruitdenken". E-mails beantwoorden, spullen bestellen, leveranciers nabellen en vergaderingen komen ook voor in een week. Tussendoor loop ik over het project om te kijken of alles goed gaat en om de kwaliteit en veiligheid in de gaten te houden.


Thymen: En wat is verder belangrijk?


Marco: Dat is ook budgetbewaking. Wij als Heembouw moeten ervoor zorgen dat wij bij het inkopen alle facetten raken en geen grijze gebieden overlaten. Als wij grondwerk van Dijkshoorn inkopen moeten we ervoor zorgen dat we al het werk hebben ingekocht, zodat we later geen onnodige discussies krijgen over eventueel meerwerk. Ook hier moeten we ver vooruitdenken. Als je als hoofdaannemer onderdelen vergeet dan zijn dit extra kosten op het project.


Klop klop , opeens gaat de deur van de keet open. Een vrachtwagenchauffeur komt Marco vragen waar hij iets kan lossen. Marco denkt even na en besluit dat deze chauffeur zijn lading kan lossen in deur 3. Ook hier merkte ik op dat Marco weer ver vooruit moet denken. Ik vroeg hem gelijk naar zijn beslissing.


Thymen: Zo, nu hebben we gelijk een praktisch voorbeeld van vooruitdenken haha.

Marco: Ja precies, en dit gaat zo de hele dag door. Je moet het gehele plaatje altijd bijdragen in je hoofd. Zodat je steeds het meest gunstige kan kiezen zodra er naar gevraagd wordt. In dit geval staat de lading bij deur 3 niet of nauwelijks in de weg voor anderen.

Thymen: Werken jullie dan altijd met verschillende partijen?


Marco: Het liefst werken we met dezelfde partijen. Maar uit risico overwegingen proberen we wel verschillende partijen te kiezen waar we meer mee samen werken. Stel Dijkshoorn gaat kopje onder, dan vallen niet al onze projecten stil.


Thymen: Logisch! Wat vind jij als uitvoerder belangrijk?


Marco: Dat is het teamverband tussen hoofdaannemer en onderaannemer. Soms vraagt Dijkshoorn mij om een gunst, bijvoorbeeld qua planning of ontvangen materiaal/ materieel. Dit stemmen we dan samen goed af, als Heembouw aan Dijkshoorn wat vraagt is dit ook mogelijk. Zo ontstaat er een wisselwerking waardoor er echt samen gewerkt wordt. We lenen ook wel eens de shovel van Dijkshoorn, of Dijkshoorn stampt met de kraan containerbakken aan waardoor we meer afval kwijt kunnen in de afval containers enz…zonder dat daar moeilijk over gedaan wordt. Dat is precies zo'n voorbeeld van dat echte teamverband wat ik belangrijk vind. Niet moeilijk doen en voor elkaar wat over hebben.


Thymen: Marco bedankt voor al deze informatie. Ik heb veel bewondering voor jou als persoon en je functie. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe jij over Dijkshoorn als onderaannemer denkt?


Marco: Dijkshoorn is een goede grondwerker. Vroeger waren er nog wel eens wat discussies over de werkzaamheden, maar dat gaat de laatste tijd een stuk beter. Wat ik het grootste pluspunt vind aan Dijkshoorn zijn de mensen, die met veel passie voor elkaar en voor anderen klaar staan.


Thymen: Wat gaat er nu beter dan vroeger en wat kan nog beter?


Marco: Nou Firma Dijkshoorn is sterk aan het verbeteren met het meedenken bij het gehele project. Tegenwoordig heeft Dijkshoorn een uitgebreidere planning, dat gaat beter dan in het verleden. Verder heb ik nog wel een verbeterpuntje en dat zijn de tekeningen, die kunnen wat mij betreft naar een hoger niveau. Zorg ervoor dat alles op een tekening komt te staan. Zo hebben we de hele bouw hier profijt van. Het welbekende vooruitzien komt dan nog beter tot zijn recht.


Thymen: Kijk dit is precies de informatie waar ik naar opzoek was. Hier hebben we wat aan.


Marco: Ja natuurlijk, feedback is belangrijk. Maar als ik de mensen van Dijkshoorn zie, zie ik dat jullie met passie werken en vooruit willen. Dus ik ga ervan uit dat jullie deze feedback goed opvangen. Verder wil ik nog meegeven dat jullie bij Dijkshoorn echte doorzetters zijn, niet moeilijk doen en doorpakken. Dat is weer jullie trots op mogen zijn.


Thymen: Dat zie ik als een compliment. Ik ben nog maar net nieuw bij Dijkshoorn, dus ik heb sowieso nog veel te leren. Deze opmerkingen zijn dan erg waardevol, bedankt!


Marco: Ja, graag gedaan. Wees zuinig op je collega's. Een hechte en gezellige groep mensen waar ik graag een project mee maak en ook gezellig een bak koffie mee drink!


Thymen: Hoe vind je dat de werkzaamheden van Dijkshoorn zijn verlopen bij VSVK?


Marco: Super, goed meegedacht in het traject en een oplossingsgerichte houding. Complimenten daarvoor aan Arie en Jeroen. Verder merk je echt dat jullie verstand van zaken hebben, en meedenken, nagenoeg alles loopt gesmeerd.


Thymen: Nou, nog een kleine week en dan is het einde van dit project in zicht. Marco, ik vond het prettig om de afgelopen 6 maanden met je te mogen werken en bedankt voor dit interview.


Marco: Thymen, jij bedankt voor dit gezellige interview. Ik hoop dat ik jou en je collega's nog vaker mag gaan tegenkomen in de toekomst.







0 reacties